Tuesday, September 29, 2009

..:: plastik dan kita ::..


zaman skrg semua nk plastik..botol plastik, tupperware, plastik cawan plastik sampai la ke puteri plastik(oppss tlbh sdh~),ksimpulannye plastik da jd mcm keperluan utama la kn..



*aneka plastik*


tpi pernah kah korang..
1)rse curious psal plastik (xt'masok prmpuan plastik ok~)??
2) tyme mkn/mnm tetbe rse cam mknan/air korang rse seakan-akan plastik??
klo jwapan anda YA..sile bce post ini..



minum xingt dunia~

klo korang perasan, pada belakang atau di bawah bekas tersebut, kita akan dapati ada simbol segitiga dengan kod nombor. Jangan salah faham. Kod no. pada simbol ini bukannya menunjukkan lebih besar nombornya, lebih tahan lama bekas tersebut, sebaliknya ia menunjukkan jenis bahan yang diguna (dari unsur Polymer iaitu bi-produk dari bahan Petroleum).




Ketahuilah Fakta2 berikut:


kod 1 yang diperbuat dari bahan PTE atau PET(yang selalunya digunakan untuk bekas minuman ringan atau air mineral) selamat digunakan untuk tempoh 1 kali sahaja. Ia tidak sesuai digunakan berkali-kali kerana akan menggalakkan pengumpulan bakteria pada permukaannya. Tetapi jangan biarkan bekas air ini di dalam kereta pada hari panas terik kerana bahan toksinnya akan terhakis dan masuk ke dalam minuman dan ia tidak sesuai lagi untuk diminum dan jika diminum juga boleh menyebabkan kanser terutamanya kanser payudara



Kod 2 jarang digunakan untuk bekas makanan/minuman. Oleh itu tidak perlu risau tentangnya.


Kod 4 selalunya digunakan untuk bungkusan makanan yang akan diguna sekali dan dibuang. Ia tidak akan menimbulkan kesan bahaya tetapi jika digunakan untuk mengisi bahan makanan/minuman yang terlalupanasatau terkena minyak masak yang masih panas, bahan plastiknya boleh meluntur dan masuk ke makanan tersebut.

Kod 5 selamat digunakan dan boleh dipanaskan di Oven microwave tetapi untuk jangkamasa 3 bulan sahaja jika diguna setiap hari. Oleh itu anda harus membuangnya dan gantikan dengan yang baru jika sudah terlalu lama menggunakannya.

KOD MERAH yang MESTI DIELAKKAN samasekali ialah yang bertanda 3, 6 & 7.


kod 7 biasanya diperbuat dari Polycarbonat yang bersifat keras dan lutsinar tetapi mengandungi BPA atau Bisphenol-A yang merbahaya kerana ia bersifat karsinogenic dan boleh menyebabkan Kanser terutamanya Kanser Payudara.



Kod 3 & 6
mengandungi BPA serta bahan kimia lain yang juga boleh memberi kesan yang sama. Kajian di Amerika Syarikat telah mendapati 95% dari sampel air kencing orang dewasa, ibu mengandung, kanak2 & bayi yang diambil mengandungi bahan BPA ini.
Plasenta ibu yang mengandung juga dikesan bahan bahaya tersebut.*bleh pass placenta taw~~* Bahan Bisphenol-A (BPA) ini boleh merosakkan sistem reproduktif, mengubah kadar pertumbuhan bayi dan merosakkan organ tubuh, meninggikan risiko kanser payudara, kanser testicular, atau prostrate kadar sperma yang rendah, keguguran, kegemukan, diebetis & tekanan darah tinggi.

p/s:hri 2 belek botol susu ank sdre aku..kod 7 inform kat akak ak..tros die xgne btol 2..elok2..marsya(nme bby 2;mksd:k'suburan) kunk xpsal2 ....


marsya ngn wan die~


fakta:Bisphenol-A (BPA) ini terdapat di kebanyakan botol2 susu bayi yang ada di pasaran *cam bangang jew diorng n..kot ye pon nk untung..prihatin la skit en3* dan pihak berkuasa di Malaysia masih belum membuat apa-apa kenyataan atau tindakan terhadap perkara ini walaupun pihak USRDA (yang bereputasi serta menjadi rujukan sedunia,bkn calang2 taw~) telah mengesahkan fakta ini.*hopefully lpas nie pngawasan lbh ketat dlaksanakn oleh phk b'kuasa mlysia..lgpon bkn semua thu psal kod2 semua bnda alah ni kn..

Saturday, September 26, 2009

..:: hot boy ::..


video



hot boy dalam hidup aku..

1.mANn


2.iEm

3.mil


dulu,
korang sgt kecik & comel.

kini,
korng makin tinggi & hensem.

selamanya,
korang-lah PUJAAN hatiku~


p/s:lurve u guys so much.. xOX0~hottest boy..

..:: aku , kau & dia ::..

aku,
tak laen spt yg kau lihat,
insan biasa,
penuh noda dan celanya.

kau,
zahirnya amat sempurna,
sayangnya xsesempurna yg ku sangka,
kau juga ada celanya.

kita,
bagai langit dan bumi bezanya.

kau,
mahu aku jadi sepertimu,
membontoti setiap jejak langkahmu,
berwajah manis dihadapanku,
mengadu domba dibelakangku.

dia,
kelihatan tak kurang lebih sepertimu,
intonasinya seiring melodimu,
tapi dia mengawasi katanya,
mengadu domba jauh sekali.

dia,
xmahu aku jadi dia,
tapi mahu aku menjadi aku yang lebih baik,
xmemaksa aku berubah,
tapi mendorong aku merubah.

aku,
harap kau terima aku seadanya,
seperti dia menerima aku.

aku,
harap kau hentikan segalanya,
kerna menjadikanmu sebagai idola,
adalah sesuatu yang mustahil..

p/s: don't judge a b0ok by it's cover la.klo xpuas aty cakap r depan2..n don't be so full of urself la..

Wednesday, September 23, 2009

..:: cinta a & h ::..




a.d.a.m,


i'm not l0oking 4 love

nor friendship..

just hoping 4

something that

last forever..

h.a.w.a

video

lgu ni..not bad kn..

p/s: tetibe mo0d jiwang~

Saturday, September 19, 2009

..:: bengang ::..

aku da mule fed up ok~



kau bukan yg pertama,
itu aku yakin.

tiap kali kau melewati,
penipuan seolah pasti.

mungkin disini aku tewas,
aku yang tersungkur.

tapi di pengakhiran,
yang benar terungkai jua.

apa kau fikir ,
hari esok tiada?

sedangkan atap perlukan tiang,
sedangkn pokok perlukan akar.
apa kita tiada pergantungan?

aku yakin,
DIA maha ADIL.

dilaman dimana
segalanya ditentukan,
ku harap kita dipertemukan...


video

vid xde kaitan ngn post

Tuesday, September 15, 2009

..:: d opening ::..



~officially unlocked~

Bismillah..
dgn lafaz yg mulia..sy dgn bangganya merasmikn blog k 2 sy...stlh berbln2 upacara penutupan blog 1st berlangsung dgn jayeny..

tadi lpas tatap blog sahabat tetibe rase nk b'blog dtg blik tp myb thn ntok brape bln je..pape pon..layan jew r kn.he3